Popular Posts

Thursday, June 7, 2012

Menyemai Benih menggunakan suratkhabar

Nak jimat?  boleh tiru cara ni jadi jimat sikit dari beli polibeg..ia juga mesra alam, bila dah ready nak tanam, tanam jer sekali..ia akan reput dgn sendirinya..

Surat khabar dilipat memanjang, boleh dpt 4 helai..satu dalam 10cm..
Roll pada botol atau gelas yg sama saiz..lebihkan dlm 4 cm di bhg luar utk lipatan bawah (bhg bawah kertas pastikan bhg bawah gelas juga)
Terbalikkan gelas..
Mula melipat bhg bawah gelas..lipat empat, tindih sesama sendiri..
Pastikan tiada ruang yg terbuka.. kalau ada mungkin lebihan kertas di bhg bawah tadi terlalu pendek
Tekan gelas ke bawah utk mendptkan bentuk bulat yg kemas
Keluarkan gelas.. lihat dlm dan luar tiada lubang..so dah boleh masukkan tanah..
Bila isi tanah, dgn sendirinya kertas tu akan tegak dan nampak kukuh.. Bila semaian dah besar dan sedia dipindahkan, bukak jer lubang kat bawah tu..tanam terus, tak perlu nak buang kertas..
Contoh ini adalah yg paling mudah dan ringkas, tak perlu seni origami dan pita pelekat..
Selamat Mencuba!











5 comments:

  1. nice n simple..senang je ye..tapaknye pun jadi tebal, tak yah susah susah beli polibeg lagi. goodbye polibeg huh..

    ReplyDelete
  2. Those are prefect. And to think that people pay money for molds when you can simply use a glass!

    ReplyDelete
  3. salah satu jenis biodegradable pot guna old newspaper :D
    yg ni bentuk bulat, ada yg bentuk petak. So blh pilih mana yg suka :)

    ReplyDelete
  4. salam bagus cara ni tima kasih...

    ReplyDelete